Leder du efter en motionsform, som forener krop og sjæl, giver bedre balance og koordination, og samtidig kan hjælpe dig med at håndtere stress? Så er yoga lige noget for dig. Den oldgamle indiske praksis, i hvilke de forskellige stillinger (asanas) udføres i takt til åndedrættet (pranayama) i forskellige serier, som hver især har forskellige formål. Disse formål kan være forlængelse og styrkelse af rygraden, en bedre balance og fleksibilitet i led og muskler, massage af de indre organer samt styrkelse af kernen (de små muskler, som sidder i øvre og nedre abdomen samt ryggen). Med yoga kommer du hele kroppen rundt, og det vil du tydeligt kunne mærke allerede efter ganske få yoga lektioner.

Yoga, krævende, udfordrende og afstressende

Det store fokus på åndedrættet bevirker, at du kommer dybere ind i de enkelte stillinger – og samtidig får du åbnet en forbindelse mellem kroppen og sindet. Gennem daglig yoga praksis kan du faktisk opnå en mere hensigtsmæssig måde at trække vejret på i det daglige, som kan styrke kroppen og sjælen i stressede situationer, og gøre dig bedre i stand til at håndtere symptomer på begyndende stress.

Yoga er således ikke blot en motionsform, men en livsstil. Og det handler ikke udelukkende om at strække ud og sidde i underlige stillinger. De mere dynamiske yoga former – for eksempel Vinyasa Yoga og Ashtanga Yoga – er særdeles udfordrende for kroppen, og de lange flows med mange yderstillinger kan sagtens give dig sved på panden. Du får en mere funktionel træning af kroppens muskler, end du vil kunne opnå med styrketræning i et motionscenter, og lige så målrettet træning af kernemuskulaturen, som du får via Pilates.

Begynder? Vælg en lettere yogaform til at begynde med

Som ny yogi anbefales det, at du vælger en yoga form, hvor du kan lære de forskellige stillinger fra bunden. Du kan læse mere – og tilmelde dig nye hold – på joga.dk